A cikk régebben készült: Anyumat (nyugdíjas óvónő) tovább faggattam az óvodai kérdésekről, az óvoda előtti időszakról.
Ha gyermekednek nincs testvére vagy a rokonságban, szomszédban sincs óvodás gyermek, akkor bizonyára kevésbé találkozik a gyermeked ezzel a szóval, hogy Óvoda, ha csak te nem beszéltél róla.
Ilyen esetben, mielőtt az egész témához hozzá fognál, ismertesd meg Kormos István Mese Vackorról, egy pisze kölyökmackóról című verses mesével a gyermekedet.


A verses mesében találhatók olyan részek, ahol \"Vackor, a piszén pisze kölyökmackó\" óvodás lesz, iskolás lesz. Így láthatja a gyermeked, hogy a maciból, hogyan lesz közösségi lény, mit rejt az a szó, hogy óvoda, gyerekek, valamint az óvodában eltöltött idő.
Ezt a mesét többször is részleteiben elmesélheted, megbeszélhetitek.
Az elmúlt napokban hallottam egy idézetet \"a szavak szavak, de a tojást a tyúkok adják\", ez számomra azt jelenti, hogy ne csak beszéljünk az óvodáról, hanem lássunk neki a nagy próbálkozásnak:
Nemcsak a mesében a macik lehetnek óvodások, hanem a kisgyerekek is, vagyis próbáljuk a gyermekünket rávenni, hogy megnézzük milyen is lehet egy óvoda ahol gyerekek vannak.
Biztos van elképzelésed, hogy melyik óvodába szeretnéd gyermekedet járatni. A kedvenc óvodánkat, a más szülőkkel történő értekezéseink alapján, helyrajzi szempontokból stb. választjuk ki.
A \"kívánt\" óvoda környékén sétálgassunk el több alkalommal, hívjuk fel a játékeszközökre a figyelmet és beszéljünk arról, hogy milyen jó lehet itt játszani, ha szeretnéd el látogathatunk olyankor is ide, amikor a gyerekek kint vannak az udvaron.
Az óvoda környékének megtekintésében az apuka is részt vehet, hétvégén ő is szakíthat néhány órát erre, hisz hamarosan a beszoktatás az egész család gondja lehet néhány hétre.
Az óvoda környékének többszöri megtekintése után próbáljunk olyan időben elmenni, amikor a gyerekek az udvaron tartózkodnak.
Ez az időpont 11 körül a legalkalmasabb, ekkor már biztos láthatunk az udvaron játszó csoportot.
Hívjuk fel gyermekünk figyelmét, hogy milyen jó az óvodás gyermekeknek, egymással tudnak beszélgetni, játszani, amíg nem jön az anyukájuk. Ezt az alkalmat, reggeli órákban is megismételhetjük, amikor a gyerekeket az óvodába kísérik a szülők.
Itt azt beszéljük meg, hogy az anyuka a gyermekét az óvodába hozza játszani, mert ő dolgozni fog menni.
Ha a gyermek rákérdez, hogy miért kell neki dolgozni menni, az ő szintjükön fel kell hívni a figyelmet a korábbi élményekre pl. a boltban vásárlás, a neki adott ruhák, játékok pénzbe kerülnek. Ha anyuka és apuka dolgozik, pénzt kap és tud neki sok mindent vásárolni.
A gyerekek sok esetben bizonytalanok abban, hogy az anyukájuk nem örökre hagyják-e itt őket.
Jó lenne olyan alkalom is pl. délután 4 óra után, amikor a gyerekeket viszik haza fele, megtapasztalja gyermekünk, hogy a szülő valós dolgot állított azzal, hogy a gyermekét, csak játszani hagyja az óvodában.
Ez az időpont rendkívül fontos momentum, melyet szerintem nem szabad kihagyni.
Ha gyermekünk az egész folyamat ellen tiltakozik, akkor csak ebből az oldalból közelítsük meg, hogy véletlen a gyerekek jönnek az óvodából haza fele vagy kint játszanak.
Ebben a korban a legtöbb gyermek már szükségét érzi a közös játéknak más gyerekkel.


Bábozással, beszélgetéssel erősíthetjük ezt a folyamatot tovább.
Mi lenne ha beiratkoznánk az óvodába?
Ezt a lépést apuka is megteheti, bekapcsolódva ebbe a folyamatba, mert a gyereknek az is fontos, hogy apuka mit akar ebben a folyamatban. Amennyiben ő nem ér rá, neked kell feltenni ezt a kérdést. Mi lenne ha beiratkoznánk az óvodába?
Kormos István Mese Vackorról, egy pisze kölyökmackóról című művét meleg szívvel tudom ajánlani továbbra is.
Ebből a verses meséből Vackor elindul az óvodába részt meséld el újra, vagy bábozd el, kis ujjbábbal és ez által tedd a gyermekedet kíváncsivá, hogy milyen az óvoda belülről.
A beiratkozás alkalmával az óvodák lehetőséget biztosítanak a csoportba a betekintésre, ajánlom ne a délutáni alvás időt, hanem a délelőtti játékidőben tekintsetek be, hogy láthassátok milyen környezetben játszanak a gyerekek.
Ha a gyermekednek kedve lesz, a csoportban dolgozó óvónő biztos lehetőséget ad arra, hogy a gyermeked egy kicsit játszhasson, ismerkedjen.
Nagyon fontos, hogy megnézzétek a mosdó helyiséget is, ahol vécézésre, kézmosásra hívhatod fel gyermeked figyelmét, mert ehhez is szoktatni kell.
Esetleg ki is próbálhatja gyermeked a kis vécét, mosdókagylót.
Beszéljetek arról, hogy az itt dolgozó felnőttek, amíg anyuka nincs itt, segítenek neked mindenben.
Az óvodai felvétel kiírásáig is látogassatok több alkalommal erre.
Az óvodai felvétel után érdemes megkeresni a leendő óvónénit és megkérni, hogy néha ellátogassatok, ha erre lehetőség van.
Természetesen kérjétek meg, hogy erre mikor lenne alkalom.
Nagyon jó időpont a hazamenés előtti játékidő, 4 óra után, akár 10-15 perc is, hogy a gyermeked lássa, hogy a óvodás gyerekek együtt játszanak, a szülő délután hazaviszi őket.
Úgy gondolom, ez a biztonság érzetüket nagy mértékben növeli.
Lassan megérti, hogy ő számára is fontos az óvoda, ahol játszhat, tanulhat, együtt lehet kortársaival.
Van olyan gyerek, akit ennek ellenére nagyon nehéz lesz beszoktatni, mert nagyon kötődik a szülőhöz.
Ahogy láthatod ezt időben el kell kezdeni, természetesen ez nem megy egyik napról a másikra, sok-sok beszélgetés mesélés, megtapasztalás az ára.
Ehhez kívánok sok türelmet, kitartást, bizalmat.
Nincs időd rá?
Ez nem lehet. Hiszen ő a te gyereked, akinek életében ez egy fontos lépés, tehát segítsd, szeresd és kérd, fogadd el a családod segítségét! Apa, nagymama, keresztszülő és a többiek.
A bejegyzés trackback címe:
https://mariannlapjai.blog.hu/api/trackback/id/tr2116615920
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.